BAB 9 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU

 NAMA : SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI

NO MATRIK : D20192091369


PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

KOMPONEN PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

 

1. BIMBINGAN

      Konsep bimbingan ialah bantuan seseorang yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow 1960). Manakala menurut Shertzer & Stone 1971, Satu proses menolong individu untuk memahami diri dan alam sekelilingnya. Manakala konsep bimbingan menurut Mathewson 1962 ialah proses yang profesional dan bersistematik yang bertujuan untuk menolong individu melalui pendidikan.

      Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya. Bimbingan yang diberikan kepada individu yang memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.

 

2. PENASIHATAN

      Konsep penasihatan merujuk kepada memberi nasihat iaitu strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat (Zuraidah 1994). Manakala menurut Gibson & Mitchell 1999 ialah nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna Menurut Kamus Dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal.

      Ciri-ciri penasihatan ini berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah. Ia berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan. Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.

      Proses bimbingan dan penasihatan bermula dengan fasa pertama iaitu kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Seterusnya fasa kedua iaitu menguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Fasa ketiga melalui proses mengenali pelajar. Fasa keempat ialah proses membimbing pelajar. Fasa yang terakhir ialah analisis penilaian.

 

3. MENTORING   

      Mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus  dan mengarahkan (Fletcher 2000). Konsep mentoring di dalam konteks pendidikan adalah gabungan melatih (coaching), kauseling, dan penilaian mentor untuk membantu mantee mendalami perkembangan professional.

      Ciri-ciri mentoring seperti mementingkan perkembangan personal dan professional mentee yang berterusan. Memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif. Bertindakbalas terhadap kelebihan individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee. Bertimbang rasa dan akur kepada kesilapan yang sukar dielakkan. Menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.

      Proses mentoring bermula dengan proses pertama iaitu menjalin perhubungan. Proses 2 merundingkan persetujuan/ perjanjian. Proses 3 perkembangan professional mantee. Proses 4 menamatkan perhubungan.


KESIMPULAN

            Pengurusan Penasihatan Murid merujuk kepada perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Hal ini kerana, unit bimbingan dan kaunseling merupakan unit yang penting dalam pendidikan dimana guru bukan sahaja memainkan peranan dalam pembelajaran sebaliknya juga dalam pembentukan disiplin dah sahsiah murid di sekolah. Dalam bab ini menumpukan kepada perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dimana para pelajar boleh mendapatkan khidmat kaunseling daripada guru kaunseling ataupun kaunselor. Dalam bab ini kita dapat mempelajari jenis ruang bilik kaunseling seperti bilik kaunseling individu dan kelompok. Guru kaunseling memainkan pelbagai peranan dalam perkembangan sahsiah disiplin, mental dan juga pengurusan akademik dan kerjaya pelajar. Kesimpulannya, proses dan kaedah dalam pengurusan penasihatan pelajar yang merujuk kepada perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang berkesan ini seterusnya dapat membantu pencapaian akademik m

RUJUKAN

https://hasyamocha.wordpress.com/2020/07/18/pengurusan-penasihatan-murid/

http://syahira77.blogspot.com/2018/12/tajuk-10-pengurusan-penasihatan-murid.html      https://myguru.upsi.edu.my/documents/2018/courses/KPS3014/material/K01947_20180507164604_K10%20PENGURUSAN%20PENASIHATAN%20MURID.pptxur

No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...