NAMA : NURUL AMNI HUDA KHAIRUL ANUAR
NO MATRIK : D20192091441
PENGENALAN
Pengurusan
ü Melibatkan proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi
dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai
matlamat organisasi.
Sumber
ü Merupakan bahan atau tenaga
yang diperlukan untuk melakukan sesuatu.
ü Juga merupakan satu set
bahan atau sistem yang diwujudkan dengan bertujuan untuk membolehkan dan
memudahkan pembelajaran seseorang pelajar.
ü Terbahagi kepada 3
kategori;
o
Sumber
primer → hasil kerja asal yang memberikan pengetahuan baru atau meningkatkan
kemajuan ke atas pengetahuan sedia ada terhadap sesuatu perkara yang merupakan
asas kepada sumber sekunder dan sumber tertier (etc; tesis, jurnal, prosiding).
o
Sumber
sekunder → sumber yang memberikan akses kepada sumber primer melalui
perkhidmatan abstrak dan indeks. Rujukan adalah dalam format bibliografi yang
diterbitkan (etc; nota kaki, glosari).
o
Sumber
tertier (sumber umum) → maklumat yang telah diterima umum dari sumber-sumber
primer (etc; buku teks, data, ulasan artikel, laman web).
Pengurusan Sumber
ü Satu proses membuat
keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha
pemeliharaan dan pemuliharaan.
ü Dessler (1997) telah
mentakrifkan konsep ini sebagai suatu bentuk hubungan pengurusan sumber manusia
dengan matlamat dan objektif organisasi yang strategik.
ü Konsep ini lebih memberikan
tumpuan terhadap kaedah atau cara sesebuah organisasi mengurus dan mentadbir
sumber manusia.
ISI KANDUNGAN
Konsep Pengurusan Sumber
o
Suatu
tempat – yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
o
Perkhidmatan
– yang ditawarkan membolehkan pelanggan memperoleh dan mengamal kemahiran dalam
pembelajaran.
o
Koleksi
bahan – yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan
pendidikan.
o
Agen
perubahan – yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan dalam bidang
pembelajaran.
Kepentingan Sumber
1.
Media
komunikasi
§ Komunikasi melibatkan
penyampaian dan penerimaan maklumat.
§ Disalurkan melalui media
tertentu seperti media cetak dan tayangan video.
§ Guru sebagai pengirim dan
murid sebagai penerima.
2.
Sebagai
rangsangan
§ Murid lebih minat belajar.
§ Bahan sebagai rangsangan
utama murid.
§ Memahami sesuatu dengan
lebih mendalam.
§ Tumpuan murid lebih kepada
perkara-perkara yang menarik, bermakna dan penting.
3.
Penjelasan
makna dan konsep
§ Dapat menjelaskan makna dan
konsep menggunakan sumber.
§ Boleh diguna diluar dan di
dalam bilik darjah.
§ Seperti siaran langsung
atau rakaman-rakaman peristiwa sebenar seperti radio dan televisyen.
§ Mengembangkan corak
pemikiran murid.
4.
Penggerak
penggunaan pelbagai media
§ Melibatkan pelbagai deria
seperti deria rasa, dengar, lihat, sentuh dan bau.
§ Guru perlu menggunakan
pelbagai sumber dan bahan supaay deria-deria ini boleh digunakan.
§ Deria lebih banyak
digunakan dalam aktiviti pembelajaran.
5.
Sumber
pengalaman
§ Memberi pengalaman langsung
dan tidak langsung.
§ Pengalaman memberi kesan
mendalam terhadap proses pembelajaran murid.
§ Lebih banyak belajar
melalui pengalaman sendiri berbanding maklumat yang diperoleh.
§ Untuk memastikan apa yang
diajar kekal lama dalam ingatan murid.
Objektif Pusat Sumber
- Kecemerlangan pendidikan
- Penggunaan kemudahan
- Pemupukan tabiat belajar
- Penghasilan bahan
- Perkhidmatan pembelajaran
- Kemahiran maklumat
Jenis-jenis Sumber Yang Difokuskan Di Sekolah
- Pusat sumber pertama → Perpustakaan
- Pusat sumber kedua → Makmal Sains
- Pusat sumber ketiga → Makmal Komputer
Fungsi Pusat Sumber
o Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
o Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan.
o Pintu masuk maklumat dari agensi luar.
o Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum.
o Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.
o Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri.
o Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan.
o Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin.
Ciri-ciri Pusat Sumber Yang Berkesan
o Terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
o Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
o Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
o Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS
o Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
o Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi terkini dan menarik
6 Perkara Penting Untuk Mewujudkan Pusat Sumber Yang
Berkesan
2. Kepimpinan
3. Kewangan
4. Kemudahan fizikal
5. Tenaga manusia
6. Koleksi bahan
Bahan & Perkakasan
Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan kepada;
i.
Perkakasan
(hardware)
ii.
Bahan
(software);
Ø Bahan cetak (bahan yang tercetak
secara mekanikal atau elektronik ke atas kertas, kad atau kertas tebal)
·
Buku
·
Bahan
khusus
·
Terbitan
berkala
Ø Bahan bukan cetak
·
Perkakasan
·
Perisian
·
Carta
·
Permainan
·
Audio
·
Bahan
tiga segi
·
Lutsinar
·
Video
PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Ø Meliputi satu matapelajaran
tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran.
Ø Dibimbing oleh guru dan
berpusat kepada murid bersifat individu atau secara kumpulan
Ø Menggunakan bahan bagi
pembelajaran secara individu atau kumpulan.
Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber
·
Penggunaan
buku teks
·
Aktiviti
penelitian
·
Pencarian
bahan dari pelbagai sumber
·
Latihan
penyelesaian masalah
·
Penggunaan
alat pandang dengar
Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber
o
Pengajaran
melalui kerja projek
o
Pengajaran
unit yang berintegrasi
o
Pendekatan
inter disiplin
o
Pembelajaran
individu secara aktif
Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber
§ Aktiviti pembelajaran
memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
§ Melibatkan pelajar belajar
secara aktif.
§ Dengan menyajikan berbagai
pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi,
motivasi belajar akan dapat dipertingkatkan.
§ Memberi peluang kepada
pelajar untuk belajar mengikut keupayaan diri mereka sendiri.
§ Lebih fleksibel dalam penggunaan
waktu dan ruang belajar.
§ Mengembangkan sikap yakin
kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
RUMUSAN
Pengurusan sumber ini
sangat penting dalam meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan. Hal ini demikian kerana jika semua sumber digunakan dalam situasi PdP
yang sesuai, ia akan bertindak sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi
pembelajaran yang lebih efektif dan bermakna. Selain itu, murid juga dapat
melibatkan diri mereka secara aktif dalam proses pembelajaran kerana penggunaan
pendekatan kaedah atau cara pembelajaran yang pelbagai dapat menarik minat dan
perhatian murid. Oleh hal yang demikian, pemilihan pendekatan yang betul dan
tetap amatlah penting bagi mewujudkan proses PdP yang efektif dan mantap.
RUJUKAN
http://notakps3014.blogspot.com/2018/12/bab-7-pengurusan-sumber.html
http://badiahhalim.blogspot.com/2018/12/bab-7-pengurusan-sumber.html
https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber/
No comments:
Post a Comment