NAMA : NUR HAFIZAH BINTI ISHAK
NO MATRIK : D20192091439
Objektif
· Mengenal
pasti takrif kepimpinan dan organisasi dalam konteks pendidikan di Malaysia.
·
Menjelaskan
konsep yang mempengaruhi kepimpinan dan organisasi.
· Mengetahui
jenis kepimpinan atau organisasi yang terdapat dalam pentadbiran sekolah.
· Menerangkan
ciri – ciri kepimpinan yang baik untuk diamalkan dalam bidang kepimpinan dan
organisasi di sekolah.
· Menghuraikan
kepentingan sistem kepimpinan dan organisasi dalam sesebuah sekolah supaya
warga sekolah dan masyarakat cakna akan kelebihannya.
Pengenalan
Kepimpinan ialah aspek yang mustahak dalam mewujudkan
sesebuah organisasi bagi merealisasikan matlamat, visi, misi dan objektif yang
diperlukan oleh anggota masyarakat. Oleh itu, kejayaan sesebuah institusi
terletak kepada tapuk kepimpinan yang benar dan baik. Sifat berkepimpinan boleh
lahir dalam jiwa setiap individu malahan turut boleh diasah dan digilapkan.
Maka, kekuatan dalam diri akan mengoptimumkan potensi dan sedaya upaya dalam
menjalankan tanggungjawab yang dipikul. Setiap pemimpim mempunyai gayanya yang
tersendiri. Justeru, gaya seseorang pemimpin itu mampu memberi kesan yang
mendalam kepada mereka yang dipimpin. Kepimpinan berlaku apabila seseorang
mendorong, membimbing, dan mempengaruhi orang lain terhadap sesuatu keputusan,
sasaran dan tujuan.
Sekolah merupakan sebuah institusi pengajian yang
menggunakan struktur organisasi yang besar yang seyogianya diurus dengan
bijaksana dan cekap. Ahli organisasi hendaklah dipilih dengan adil dan saksama
serta bersesuaian dengan kredibiliti seseorang dalam mencurahkan tenaga, masa
dan kerja. Semua anggota sepatutnya memainkan fungsi masing – masing agar
segala gerak kerja berjalan dengan lancar. Mungkin pemimpin juga boleh
mencadangkan beberapa jawatan dalam pembahagian tugasan supaya lebih teratur
dan senang untuk proses seterusnya.
1.0 Definisi
Kepimpinan
Kepimpinan boleh dimaksudkan dalam pelbagai aspek yang
berbeza. Pertama, menurut Yaakob (1989)
kepimpinan perlu melibatkan orang lain.
Dalam erti kata lain subordinat atau pengikut. Ini berikutan kesediaan subordinat menerima
arahan dari pemimpin, para kumpulan membantu dalam mewujudkan status pemimpin
dan menjadikan proses kepimpinan dapat diwujudkan. Kedua, kepimpinan juga akan melibatkan
pembahagian kuasa yang tidak sama di kalangan para pemimpin dan juga anggota
kumpulan. Ini bermaksud bahawa pemimpin mempunyai autoriti untuk mengarah
anggota kumpulannya. Ketiga, kepimpinan boleh didefinisikan dalam pendidikan
sebagai keupayaan mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku
subordinat seperti guru, staf dan pelajar supaya melaksanakan aktiviti atau
program yang telah ditetapkan bagai mencapai matlamat sekolah (Yahya Don,
2005). Oleh itu, kepimpinan tidak dapat dipisahkan daripada subordinat dan
pandangan subordinat perlu diperhatikan dan dinilai untuk mendapatkan keputusan
yang menyeluruh dan berkesan.
Organisasi
Organisasi merupakan kesatuan, sususan atau sebagainya
yang terdiri daripada bahagian – bahagian dalam sesuatu pertubuhan, kumpulan,
perbadanan bagi tujuan dan kepentingan bersama. Organisasi digunakan sebagai
wadah dimana setiap kaki tangan berkumpul dan bekerjasama secara sistematik dan
dikendalikan dengan sempurna. Tambahan pula, organisasi turut didefinasikan
sebagai suatu badan yang dianggotai oleh
berbagai – bagai individu dalam menguruskan dan menjalankan peranan supaya
segala gerak kerja dilakukan sepenuhnya.
2.0 Jenis – jenis Kepimpinan
·
Gaya
Autokratik
Pemimpim yang autokratik merupakan seorang yang dogmatic dan positif.
Mereka memerlukan kakitangannya untuk menuruti perintah dan suruhan yang
diberikan. Malahan, mereka memimpin mengikut kebolehan ahli anggota dan
mempunyai hak untuk memberi atau menarik balik ganjaran kerja serta hukuman.
·
Gaya
Demokratik
Pemimpin yang demokratik pula menggalakkan penglibatan dan penyertaan
oleh kakitangan mereka dalam sesuatu perkara. Hal ini demikian kerana ia akan
memberi kesan kepada segala tindakan dan pembuatan keputusan.
·
Gaya
Laissez – Faire
Pemimpin yang menggunakan gaya Laissez – Faire ini sedikit sekali
menggunakan kuasanya dan memberi sepenuh
kebebasan kepada organisasinya untuk mengendalikan kerja mereka.
·
Gaya
kontingensi
Model kepimpinan ini diketengahkan oleh Fiedler. Ianya menyatakan bahawa
prestasi kelompok bergantung kepada interaksi antara gaya kepimpinan dengan
sekadar menguntungkan atau sebaliknya dalam sesuatu situasi. Pemimpin akan
menggunakan kuasa dan pengaruh bagi mengendalikan orang bawahannya. Gaya
kepimpinan ini amatlah efektif dan wajar dipraktikkan.
3.0 Konsep Kepimpinan Pengajaran
Kepimpinan pengajaran yang digunakan sudah dibahagikan
kepada tiga dimensi bagi menilai amalan pengajaran pentadbir di sekolah.
Pertama sekali ialah “Pentaksiran Misi Sekolah”. Dimensi ini mempunyai dua
amalan utama iaitu merangka sasaran sekolah dan penyampaian sasaran sekolah.
Sasaran sekolah dan sasaran tahunan dirangka dan mengfokuskan terhadap objektif,
keupayaan dan kebolehan pelajar serta warga sekolah yang lain. Hal ini demikian
kerana tujuan haruslah dikecapi bersama melalui persepakatan.
Selain itu, dimensi kedua ialah “Pengurusan Program
Pengajaran”. Ianya mengandungi tiga amalan iaitu arahan, menyelia dan menilai,
mengkoordinasi kurikulum dan memantau perkembangan murid. Tugas mendidik yang
dipertanggungjawab ke atas seorang guru mestilah merangkumi daripada segi
halatuju tugasan, memerhatikan proses gerak kerja dan akhirnya memberi ulasan
terhadap hasil yang telah siap. Kurikulum pula perlulah diberi perhatian kerana
hal ini melibatkan prestasi pelajar. Penyertaan dalam aktiviti sekolah seperti
menyandang jawatan, mewakili sekolah dan lain – lain mampu menyumbang kepada
markah yang tinggi dalam pencapaian mereka. Manakala, pencapaian akademik juga tidak
boleh dipandang remeh. Hal ini demikian kerana kita mahu mengenal pasti
kelemahan dan kekuatan pelajar dalam perkembangan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Akhir sekali, dimensi yang ketiga ialah “Pembentukan
Iklim Sekolah yang Positif ”. Terdapat lima amalan dalam dimensi ini antaranya
ialah menjaga waktu pengjaran, mengekalkan ketampakan tinggi, menyediakan
insentif untuk para guru, menggalakkan perkembangan professional dan
menyediakan insentif kepada pelajar. Amalan yang pertama mengetengahkan untuk
menjaga waktu pengajaran. Hal ini demikian kerana masa PdPc berlansung,
sebarang gangguan boleh memberi kesan seperti ketinggalan. Seterusnya, bagi
mengekalkan ketampakan tinggi pelajar dan guru sewajarnya lebih berkomunikasi
dan interaksi antara satu sama lain. Hal ini turut boleh merapatkan jurang
hubungan pelajar dan guru di sekolah. Kemudiannya, insentif yang dimaksudkan
untuk para guru buka dalam bentuk wang semata -mata namun ianya adalah sebagai
tanda penghargaan terhadap pengorbanan mereka dalam mendidik anak bangsa.
Insentif untuk pelajar pula ialah pengiktirafan terhadap pencapaian dan hasil
kerja mereka yang berkualiti tinggi. Oleh itu, semangat pelajar untuk menuntut
ilmu di sekolah akan semakin meningkat dan menjadi pemangkin untuk masa
hadapan.
4.0 Ciri – ciri Kepimpinan
·
Bertanggungjawab
·
Bijaksana
·
Berakhlak
mulia
·
Berazam
·
Berani
·
Adik
dan saksama
·
Bertolak
ansur
·
Mencintai
kebenaran
·
Berwibawa
5.0 Kepentingan Kepimpinan dan Organisasi
·
Rekabentuk
Organisasi yang Sempurna
Kepimpinan telah pun menjadi panduan yang akan membawa kelopok
masyarakat ke jalan yang benar. Permuafakatan dalam menjalankan amanah telah
mengelakkan persengketaan daripada berlaku.
·
Dinamik
Dalaman Organisasi
Pertumbuhan yang dinamik akan berlaku apabila kita meluaskan pengaruh
kepada orang luar. Justeru, perubahan dalam organisasi perlu dilakukan. Maka,
muncullah fungsi dan struktur baru yang lebih kompleks dadn lengkap selaras
dengan dasar yang telah ditetapkan.
·
Kepimpinan
sebagai Fungsi Sempadan
Hal ini demikian kerana ia boleh menghubungkan pemimpin dengan
subordinat dengan lebih kerap. Interaksi dan komunikasi ialah kunci kepada
kejayaan sesuatu struktur atau sistem. Oleh itu, tiada salah faham akan terjadi
dan kepimpinan akan diteruskan.
·
Keadaan
Persekitaran yang Sentiasa Berubah
Organisasi merupakan suatu sistem terbuka. Faktor persekitaran akan menjadi
salah satu faktor perubahan dari masa ke masa contohnya teknologi, undang –
undang, kebudayaan dan iklim. Jadi, pemimpin sepetutnya peka akan persekitaran
supaya organisasi yang dipimpinnya dapat menyesuaikan diri dalam keadaan semasa.
·
Membangunkan
Keupayaan Strategik Organisasi
Sesebuah organisasi memerlukan kerjasama dan penglibatan aktif daripada
semua ahli – ahli. Hal ini demikian kerana ianya untuk melahirkan mutu dan
kualiti tinggi daripada kemahiran dan keupayaan yang unik serta berbeza dengan
orang lain.
·
Merealisasikan
Objektif dan Misi untuk Masa Hadapan
Kepimpinan dan organisasi yang mantap membolehkan kita untuk mengecapi
segala harapan, impian dan sasaran tanpa ada halangan. Usaha yang telah
dicurahkan telah membuahkan hasil lalu membawa kita kepada kecemerlangan diri.
Rujukan
Baharom Mohamad & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Kepimpinan pendidikan dalam pembangunan modal insan. Seminar Pembangunan Modal Insan 2009. Diperoleh daripada http://eprints.iab.edu.my/v2/987/1/Kpimpinan-Pendidikn-dlm-Pembangunan-Modal-Insan%20%281%29.pdf.
Baharom Mohamad, Mohamad Johdi Salleh & Che Noraini Hashim. (2009). Kepimpinan pendidkan berkesan. Seminar Kepengetuaan Kebangsaan Ke-V1. Diperoleh daripada https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/39412845/Proceding_-_Kepimpinan_Pendidikan_Berkesan.pdf?1445792039=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DProceding_Kepimpinan_Pendidikan_Berkesan.pdf&Expires=1607931775&Signature=T9hi18XXweF3trMlDkw06jrf1uq335tHY4hy3vZKQY3Y6w3tMwhtALG9LGvgE7av2yA9UhXPtQUVu1UoTiePKPCW6aBVtywcuz8C26i~eyE2EAfr3hRW9ZNNgAL6R2NuM2bKQXtHzf2G6~0GnklOe2bhQy8FavFmhUQebmuqpCVlU76a8EQDqvJU2HjnuEZzM4C4EuKKhWqCaPZtss76VEnBEWvES~yfggZnmYvzUgKHESwUObh~v4DyrjKxXLjr9GnvnRl82aJN53cnfCialkzuPWNHLHiyHjbodCs~CLpy8OwdTCY01Ubsh4jNjD602m4U7A2K4tVpx7LPUUNRdw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA.
Nur Faezah Arfan & Dg Norizah Ag Kiflee@Dzulkifli. (2018). Kepimpinan pengajaran, sekolah berkesan dan peradaban organisasi di pedalaman Sarawak. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 127 – 136. Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/76055/13.pdf.
Rosnah Ishak, Muhammad Faizal A. Ghani & Saedah Siraj. (2014). Amalan kepimpinan organisasi pembelajaran di sekolah berprestasi tinggi Malaysia. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(2), 1 – 12. Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/36487/v1n2_14_article1.pdf.
Rosnah
Ishak & Muhammad Faizal A. Ghani. (2012). Amalan kepimpinan terbaik untuk
sekolah “Organisasi pembelajaran”. Jurnal Pendidikan Malaysia, 37(2), 35
– 41. Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/28229/17_ar.pdf.
No comments:
Post a Comment