NAMA : NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JAMIL
NO. MATRIK : D20192091371
PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
PENGENALAN
Bab ini membincangkan bagaimana
pengurusan yang khusus kepada pelajar yang bekeperluan khas.Pelbagai program –program
pendidikan yang menggunakan kaedah –kaedah khas dan lebih sesuai untuk memenuhi
keperluan-keperluan perkembangan fizikal,imtelek,emosi dan sosial
individu-individu yang bekeperluan khas.
PEMULIHAN
Program Pemulihan merupakan
langkah-langkah khusus yang dijalankan bertujuan untuk membantu murid-murid
yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas 3M iaitu
membaca, menulis dan mengira. Golongan pelbagai upaya ini perlu dipulihkan
sebaik sahaja masalah yang dihadapi itu dapat dikesan oleh guru mata pelajaran
atau guru bilik darjah dengan langkah-langkah yang sewajarnya.Menurut
Kementerian Pelajaran Malaysia pula, program pemulihan ini dispesifikasikan
kepada Program Pemulihan Khas yang dibina untuk membantu murid-murid yang
menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran, iaitu untuk membantu mereka
menguasai kemahiran asas 3M.
Ciri-ciri
Kanak Pemulihan
• Rendah diri
• Pasif
• Mengganggu rakan
• Kerap tidak hadir sekolah
• Lemah pemahaman
• Malas
PEGAYAAN
Pengayaan ialah aktiviti-aktiviti
tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan sama ada di dalam
waktu sekolah atau di luar kawasan sekolah. Aktiviti penggayaan disediakan
untuk semua murid di dalam kelas, sama ada di peringkat sekolah rendah atau
menengah dan sama ada kumpulan cerdas atau sederhana cerdas. Dalam kajian
terhadap pengurusan murid pelbagai upaya ini, pengayaan merujuk kepada
aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pelajar yang bermasalah dalam
pembelajaran untuk menambahkan pengetahuan dan memperluaskan pengalaman mereka.Sesuai
dengan keperluan pendidikan kini yang tidak lagi berpusat kepada guru, program
pengayaan memberi peluang kepada murid menjalankan aktiviti secara aktif.
Keadaan ini bersesuaian dengan kehendak program pengayaan yang menyediakan aktiviti
bercorak belajar sendiri tanpa memerlukan banyak pimpinan dan tunjuk ajar
daripada guru. Hal ini bermakna, program pengayaan bukan sahaja dapat memenuhi
keperluan setiap individu dari segi memperluaskan pengetahuan dan pengalaman,
malah turut merangsang permikiran murid.
Pengayaan boleh dibahagikan kepada dua iaitu :
I) Pengayaan mendatar
- Pengayaan mendatar merupakan aktiviti pengayaan berdasarkan kepada tahap pencapaian murid
II) Pengayaan menegak.
-
Pengayaan
menegak merupakan aktiviti pengayaan berdasarkan minat dan bakat murid dalam
kumpulan cerdas sahaja.
RUMUSAN
Dalam
bab ini kita dapat mengetahui apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan murid
pelbagai upaya. dalam bab ini ada menyatakan bahawa murid pelbagai upaya
bukanlah hanya merujuk kepada murid yang sakit serta mengalami kekurangan
anggota badan atau mengalami masalah fizikal sahaja namun di dalam bab ini ada
juga dinyatakan tentang kelebihan sesetengah pelajar yang perlu diberi
penelitian dan pemerhatian kerana mereka ini memerlukan kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang berbeza dengan kanak-kanak biasa mahupun kanak-kanak yang
mempunyai masalah kesihatan seperti lambat belajar dan sebagainya. mereka ini
perlu diberi kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berbeza kerana mereka
sudah mampu melangkaui apa yang disampaikan oleh guru dalam pengajaran biasa
dan memerlukan mereka untuk menambah ilmu pengetahuan yang lebih lagi bagi
membantu mereka memanfaatkan kelebihan yang mereka ada sebaik mungkin.
RUJUKAN
1) Asyikin.(2018).Pengurusan Pelbagai Upaya. dipetik daripada https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-12-pengurusan-pelbagai-upaya.
No comments:
Post a Comment