BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

NAMA : MUHAMMAD RAZIN BIN RAHIM

NO. MATRIK : D20192091434


SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

Pengenalan

            Sekolah adalah institusi pendidikan yang direka untuk menyediakan ruang belajar dan persekitaran pembelajaran untuk pengajaran pelajar di bawah arahan guru. Sebilangan besar negara mempunyai sistem pendidikan formal, yang biasanya wajib dilakukan. Dalam sistem ini, pelajar maju melalui rangkaian sekolah. Nama sekolah ini berbeza mengikut negara tetapi umumnya merangkumi sekolah rendah untuk anak kecil dan sekolah menengah untuk remaja yang telah menamatkan pendidikan rendah. Institusi di mana pendidikan tinggi diajar, biasanya dipanggil kolej universiti atau universiti, tetapi institusi pendidikan tinggi ini biasanya tidak wajib.

            Persekitaran pula bermaksud mengikut Kamus Pelajar Edisi Kedua ialah kawasan di sekeliling sesuatu tempat ataupun kawasan sekitar. Hubungkait terhadap persekitaran dan sekolah adalah mengikut aspek persekitaran di sekolah, persekitaran sekolah dicirikan secara luas oleh kemudahan, bilik darjah, sokongan kesihatan berasaskan sekolah, dan polisi dan amalan disiplin. Ia menentukan tahap faktor luaran yang mempengaruhi pelajar. Persekitaran sekolah yang positif didefinisikan sebagai sekolah yang mempunyai kemudahan yang sesuai, bilik darjah yang dikelola dengan baik, sokongan kesihatan berasaskan sekolah yang tersedia, dan kebijakan disiplin yang jelas dan adil. Terdapat banyak ciri persekitaran akademik, disiplin, dan fizikal sekolah dengan iklim yang positif.

 

Kelebihan

            Satu kelebihan kaedah bilik darjah adalah bahawa bahan dapat diliputi secara konsisten dan menyeluruh di dalam kelas. Oleh kerana kuliah terdiri daripada penjelasan yang luas, mereka membantu memastikan bahawa semua pelajar berada pada kedudukan yang sama ketika datang untuk memahami bahan umum yang dibentangkan di kelas.

            Di bilik darjah tradisional, anda masih boleh menawarkan kerja berkumpulan atau bahkan projek. Walau bagaimanapun, tidak seperti model pengajaran lain, aktiviti ini sangat tersusun. Mereka juga kurang terbuka ketika membenarkan pilihan pelajar dalam pembelajaran. Tetapi bertentangan dengan apa yang kita fikirkan sebagai pendidik, beberapa kajian mengenai pengajaran berpusatkan guru dan berpusatkan pelajar menunjukkan bahawa ada pelajar yang lebih suka kelas berasaskan kuliah dan sama sekali tidak terlibat dalam kerja kumpulan.

 

Kekurangan

            Terdapat beberapa kelemahan yang pasti terhadap persekitaran pengajaran tradisional. Pertama, pelajar tidak mendapat peluang yang kerap untuk mengembangkan kemahiran yang mereka perlukan untuk berjaya pada abad ke-21. Sebagai contoh, pelajar mungkin tidak dapat mengembangkan kemahiran komunikasi dan kolaborasi penting yang mereka perlukan untuk bekerja dalam persekitaran berpasukan. Selain itu, bilik darjah tradisional tidak selalu memberi peluang kepada guru untuk membezakan antara pelajar yang bekerja di bawah atau di bawah tahap pemahaman rata-rata. Bagi guru, ini menimbulkan cabaran ketika berusaha menjangkau semua pelajar di dalam kelas.

Pandemik 2020

            Pada tahun 2020 ini telah dikejutkan dengan kemalangan di seluruh pelusuk dunia iaitu penyebaran wabak Covid-19. Perkara ini sangatlah dipandang serius oleh setiap manusia dan ia kadang-kala telah menjejaskan sektor ekonomi sesebuah negara. Malahan persekitaran sekolah juga amatlah terjejas dengan wabak ini. Tetapi, dengan permasalahan ini, tidah seharusnya kita melepas tangan malah sudah tiba masanya kita untuk berkerjasama antara setiap manusia agar menanam sikap bertanggungjawab dan tidak mementingkan diri. Dengan ini norma baru telah diperkenal kepada setiap jenis sekolah awam, swasta mahupun di peringkat universiti. Antara usaha kerajaan untuk menggerakkan sistem pendidikan supaya berjalan lancar adalah:

Pembelajaran Dan Pengajaran Di Dalam Talian

Dalam persekitaran pengajaran dalam talian atau di sekolah piagam maya, komputer dan Internet menggantikan kelas tradisional. Walau bagaimanapun, kuliah berasaskan video disampaikan melalui arahan langsung, sama seperti di kelas tradisional.

Kelebihan

            Kelebihan persekitaran pengajaran dalam talian merangkumi akses mudah ke bahan bila-bila masa pelajar memilih. Tidak seperti di kelas tradisional, arahan langsung anda boleh mengambil pelbagai bentuk. Di beberapa kelas, anda boleh membina kursus di sekitar buku teks yang ditugaskan dan menambah bacaan dengan kuliah audio atau video yang dirakam. Anda juga boleh menggunakan soalan penilaian kendiri di akhir setiap aktiviti.

Kekurangan

            Terdapat kelemahan intrinsik lain untuk pembelajaran dalam talian dan persekitaran sekolah piagam maya. Pertama, pelajar mesti bekerja sendiri. Hasilnya, persekitaran dalam talian tidak mempunyai interaksi sosial untuk pelajar anda. Dalam kebanyakan kes, terutama di K-12, tidak ada projek kumpulan atau peluang untuk pembelajaran koperatif. Sebilangan besar interaksi berlaku antara individu pelajar dan guru. Oleh itu pelajar tidak berpeluang mengembangkan kemahiran kerja berpasukan yang mereka perlukan untuk berjaya di luar persekitaran maya. Ia juga boleh menjejaskan pelajaran sesetengah pelajar yang tidak mampu atau tidak mempunyai kemudahan untuk membuat pembelajaran secara atas talian.

Persekitaran Di Sekolah Terhadap Pandemik

            Walaupun pembelajaran atas talian dapat memudahkan proses pembelajaran bagi sesetengah pelajar, guru mahupun ibubapa. Tetapi sistem pembelajaran bersemuka ataupun bilik darjah juga amatlah penting untuk guru-guru mengenali pelajar dengan lebih lanjut mengenai tahap akademik seseorang pelajar itu. Dengan ini pihak kerajaan masih ingin meminta pelajar untuk hadir ke sekolah dengan norma yang baharu dengan mengekalkan tahap kebersihan di kawasan sekolah dan juga menjaga kesihatan setiap pelajar. Antara sistem yang telah diperkenalkan adalah:

1.      Pengimbasan suhu pelajar sebelum masuk ke kawasan sekolah

2.      Sanitasi dan kebersihan di sekolah

3.      Penjarakan fizikal

4.      Kehadiran murid adalah berdasarkan model pengoperasian sekolah

5.      Sistem Bergejala bermaksud simptom awal COVID-19 iaitu sama ada mengalami demam (suhu badan 37.5°C dan ke atas), batuk, selesema, sakit tekak atau sesak nafas. Ini bermaksud pelajar tidak perlu hadir ke sekolah jika mendapat simptom tersebut.


Rumusan

            Sekolah dan persekitaran sangat berkait rapat dan penting dalam proses untuk membentuk pembelajaran dan pengajaran yang stabil dan berkesan di sekolah. Sekolah adalah tempat dimana pelajar bukan sahaja untuk menimba ilmu pengetahuan malah berupaya untuk bersosial dengan lebih meluas selain bersosial di rumah mereka. Apabila menyebut sahaja sekolah, perkara utama yang dikemukakan adalah seorang guru. Guru merupakan peranan yang terbesar dalam mendidik dan melahirkan generasi yang berguna pada masa akan datang dan disebabkan itu jugalah guru perlu menunjukkan disiplin dan sikap yang profesional di mata setiap pelajar. Persekitaran di sekolah juga memain peranan yang penting untuk menarik minat anak-anak murid supaya gemar hadir ke sekolah tanpa mengemukakan sebarang alasan. Dengan menonjolkan susana sekolah yang penuh ceria, bersih, kemas dan teratur, ini dapat menaikkan semangat setiap anak murid dalam menjalankan aktiviti seharian di sekolah.


No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...