BAB 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

 NAMA : NURUL AMNI HUDA KHAIRUL ANUAR

NO. MATRIK : D20192091441


PENGENALAN

Menurut Amir (2002), budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya. Budaya juga ditakrifkan sebagai tamadun atau peradaban sesebuah masyarakat, kemajuan fikiran, akal budi (cara berfikir, berkelakuan dan sebagainya). Pelbagai budaya pula didefinisikan sebagai satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.

 

ISI KANDUNGAN

Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 iaitu:

1.    Melting port 1 : Anglo Conformity

·         Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang agama, etnik, bahasa dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang paling dominan.

·         Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti.

·         Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti perlu mengikut agama kumpulan majoriti.

·         Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi.

 

2.    Melting port 2 : Ethnic synthesis

·         Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baharu, lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal.

·         Teori ini tidak sepenuhnya demokratik kerana hanya mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat dan membuang sebahagian unsur budaya yang lain.

 

3.    Cultural pluralism : Mosaic Analogy

·         Masyarakat yang terdiri daripada berbagai kaum yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa dan budaya tersendiri memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik.

·         Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu termasuk identiti budaya bagi kelompok minoriti.

 

Menurut Banks (1989), kepelbagaian latar belakang individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar dalam institusi pendidikan. Dalam konteks pendidikan, pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha, 1997). Dengan itu, pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk memupuk toleransi, kesedaran, pemahaman dan pengetahuan yang mengambil kira aspek persamaan dan perbezaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan dan sikap.

 

Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek:

·         Konsep – pendidikan pelbagai budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial, etnik atau kriteria lain.

·         Gerakan – pendidikan pelbagai budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan lain-lain memiliki peluang yang sama untuk pelajar.

·         Proses – pendidikan pelbagai budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.

 

Dimensi Pendidikan Pelbagai Budaya:

§  Content integration → mengintegrasikan berbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generalisasi dan teori dalam matapelajaran disiplin ilmu.

§  The knowledge construction process → membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah mata pelajaran.

§  An equity pedagogy → menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang pelbagai baik dari segi ras, budaya ataupun sosial.

§  Prejudice reduction → mengenal pasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentukan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain.

§  An empowering school Culture and Social Structure → melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat.

 

Dasar Pendidikan Pelbagai Budaya

Ø  Laporan Barnes (1951)

“ matlamat pendidikan dasar hendaklah membentuk satu rupa bangsa yang berasaskan pelbagai kaum ”

 

Ø  Laporan Fenn-Wu (1951)

“ dasar pendidikan Malaya hendaklah ditujukan kepada matlamat membina warganegara Malaya … menyediakan kanak-kanak untuk menempuh segala bidang kehidupan berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat Malaya. ”

 

Ø  Ordinan Pendidikan 1952

“ matlamat pendidikan akan tercapai melalui pembentukan sekolah berbagai-bagai kaum yang bercorak kebangsaan … dengan berorientasikan kehidupan di Malaya untuk kanak-kanak semua kaum … dengan bahasa pengantar adalah bahasa rasmi, iaitu bahasa Melayu dan Inggeris … di samping bahasa ibunda di sekolah vernakular Cina dan Tamil ”

 

Ø  Akta Pendidikan 1961

“ … sistem pendidikan itu menepati prinsip bahawa kanak-kanak dididik sejajar dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan budaya … atas dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya etnik masing-masing kaum yang ada dalam masyarakat majmuk di negara ini. ”

 

Kepentingan memahami kepelbagaian budaya bagi guru:

ü  Guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya.

ü  Guru akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya.

 

Menurut Najeemah (2003), sebab utama guru-guru tidak mengamalkan pendidikan pelbagai budaya ialah:

o   Guru-guru tidak tahu atau memahami maksud sebenar pendidikan pelbagai budaya.

o   Guru tidak tahu cara untuk menggunakan pendidikan pelbagai budaya secara berkesan.

o   Guru-guru tidak bermotivasi bagi mempelajari cara yang berkesan bagi pendidikan pelbagai budaya.

o   Guru-guru tidak menyedari mereka mempunyai tanggungjawab yang besar dalam melaksanakan pendidikan pelbagai budaya.

 

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK DARJAH

Ciri-ciri guru berkesan dalam pendidikan pelbagai budaya:

 

Banks (1989)

  •          Sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang.
  •          Sensitif terhadap kemungkinan mewujudkan kontroversi tentang topik yang diajar.
  •          Menggunakan teknik pembelajaraan secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran.

 

Najeemah (2007)

  •       Guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
  •          Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai dan tingkah laku.
  •          Guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.

 

Pengurusan Bilik Darjah Mesra Budaya

Persekitaran fizikal

  • Ø  Pelan kedudukan murid.
  • Ø  Pengisian papan kenyataan.
  • Ø  Hiasan keceriaan.

 

Pembelajaran & Pemudahcaraan (PdPc)

  • Ø  Pengetahuan sedia ada murid.
  • Ø  Pendekatan & teknik PdPc.
  • Ø  Peka dengan topik-topik tertentu.

 

Hubungan guru-murid

  • Ø  Bilik darjah yang selamat.
  • Ø  Corak komunikasi & interaksi.
  • Ø  Hubungan antara guru dan ibu bapa murid.


Rutin & Disiplin

  • Ø  Peraturan bilik darjah.
  • Ø  Rutin harian.

 

Bimbingan & Kaunseling

  • Ø  Intervensi bagi menangani.
  • Ø  Tingkah laku bermasalah.

 

 

RUMUSAN

Kesimpulannya, pelajaran abad ke-21 dalam kepelbagaian budaya merupakan satu strategi dan perspektif baharu untuk memahami variasi pelajar dari masyarakat yang berbilang bangsa dan budaya. Sebagai warga pendidik, guru perlu memainkan peranan yang penting untuk membanteras dan menangani isu perkauman yang berlaku dalam kalangan pelajar di sekolah. Kemajmukan dalam masyarakat berbilang kaum perlu ditanam dan disemai dalam setiap individu sejak dari kecil lagi bak kata pepatah ‘melentur buluh biarlah daripada rebungnya’ supaya perpaduan kaum dapat dicapai seterusnya dapat membentuk keharmonian dan kemakmuran negara dengan baik.

 

 

RUJUKAN

http://notakps3014.blogspot.com/2018/12/bab-11-pengurusan-pelbagai-budaya.html

https://www.slideshare.net/Asyikin4996/pengurusan-pelbagai-budaya

http://pelajaujaya.blogspot.com/2018/12/kps-tajuk-11-pengurusan-pelbagai-budaya.html


No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...