NAMA : NURUL AMNI HUDA KHAIRUL ANUAR
NO MATRIK : D20192091441
PENGENALAN
Pengurusan bilik
pembelajaran merupakan salah satu elemen yang sangat penting bagi memastikan
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan bilik pembelajaran
sering dikaitkan dengan usaha-usaha proses mengendalikan proses pengajaran dan
pembelajaran dengan berkesan dan digunakan untuk merujuk kepada kemampuan
mengurus perlakuan pelajar bagi tidak mengganggu proses pembelajaran (Ang,
2014). Pengurusan bilik pembelajaran juga didefinisikan sebagai satu proses di
mana seorang guru memainkan peranan untuk mengurus bilik pembelajaran termasuk
mengatur persekitaran fizikal dan mewujudkan komunikasi dan interaksi antara
pelajar dan guru. Oleh itu, guru perlu menitikberatkan dan merancang strategi
pengurusan bilik pembelajaran yang efektif. Ang (dalam Weber, 2006) menjelaskan
bahawa tugas mengajar guru mengandungi dua elemen utama iaitu elemen
penyampaian ilmu dan elemen pengurusan bilik pembelajaran. Bagi memastikan
proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar, keseimbangan antara
kedua – dua elemen ini perlu diberikan perhatian. Strategi pengurusan bilik
pembelajaran dapat dibahagikan kepada beberapa aspek iaitu aspek persekitaran fizikal,
aspek emosi, aspek psikososial iaitu interaksi dan komunikasi antara guru dan
pelajar, perancangan bilik pembelajaran yang berkesan. Strategi pengurusan
bilik pembelajaran yang tepat dan berkesan dapat membantu perkembangan pelajar
dalam aspek persahabatan dan semangat kerjasama serta menggalakkan aktiviti
intelektual. Ia merupakan kerjasama antara guru dan pelajar dalam menjalankan
aktiviti dalam pelbagai aspek untuk mewujudkan satu persekitaran pembelajaran
yang kondusif.
FAKTOR
– FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Sebagai agen perubahan dan
penyelia kepada bilik pembelajaran, guru seharusnya mengetahui dan mempelajari
persekitaran bilik pembelajaran dan faktor-faktor yang boleh mempengaruhi
keberkesanan pengurusan bilik pembelajaran bagi mewujudkan dan meningkatkan
tahap pembelajaran yang efektif. Antara faktor yang perlu diberi tumpuan oleh
guru ialah:-
1.
Persekitaran
fizikal
Persekitaran pembelajaran
yang kondusif dapat menggalakkan aktiviti intelektual, menggalakkan
persahabatan, kerjasama dan sokongan disamping menggalakkan pembelajaran,
pertumbuhan dan perkembangan pelajar. Persekitaran fizikal bilik pembelajaran
boleh dikategorikan kepada:-
i.
Susun
atur perabot
Susun atur perabot hendaklah bersesuaian dengan aktiviti
yang hendak dijalankan dan tidak menghalang kebolehcapaian guru dan pelajar.
ii.
Pencahayaan
dan pengudaraan
Penggunaan tingkap dan lampu membantu dalam mendapatkan
pencahayaan yang memberi impak kepada mood dan emosi pelajar. Suhu, kelembapan
dan aliran udara pula penting untuk mendapatkan pengudaraan yang baik kerana
berpotensi memberi kesan kepada kesihatan, keselesaan dan prestasi pelajar di
dalam bilik pembelajaran.
iii.
Warna
Penggunaan warna yang terang dan lembut boleh menimbulkan
kesan emosi dan psikologi pada pelajar dan guru serta dapat merangsang deria
pelajar.
iv.
Alatan
dan keselamatan
Kemudahan asas (papan putih, meja, kerusi dll) dan kemudahan
multimedia (LCD dan projektor) boleh mempengaruhi pencapaian matlamat
pembelajaran. Manual keselamatan ketika menggunakan peralatan–peralatan
disedikan bagi mengelakkan kemalangan atau kecederaan yang tidak diingini.
v.
Keselesaan
dan kesejahteraan
Saiz
ruang bilik pembelajaran yang fleksibel dan bersesuaian dengan bilangan pelajar
dapat membantu guru untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran untuk menarik minat
pelajar. Penjagaan bilik pembelajaran dari segi kebersihan dan keceriaan juga
dapat menentukan keselesaan dan kesejahteraan pelajar.
2.
Pendekatan
psikososial
Pendekatan ini merujuk
kepada hubungan pelajar dengan persekitaran bilik pembelajaran. Anatar faktor
yang mempengaruhi persekitaran sosial yang sihat ialah komunikasi dan interaksi
antara guru dan pelajar.
i.
Komunikasi
Kemahiran komunikasi ini meliputi kemahiran menulis,
membaca, berhujah, mendengar, etika dalam berkomunikasi dan juga mempunyai
kaitan dengan penggunaan teknologi. Terdapat 2 jenis komunikasi iaitu: -
o
Komunikasi
lisan (Perbualan, ucapan & pembentangan)
o
Komunikasi
bukan lisan (Tingkah laku & unsur fizikal)
ii.
Interaksi
Interaksi ialah tindakan atau perhubungan aktif antara
satu sama lain, tindak balas antara dua atau beberapa pihak (Kamus Dewan Edisi
Keempat, 2013). Terdapat 3 pola interaksi:-
a)
Interaksi
sehala atau satu hala
·
Interaksi
berlaku antara guru kepada pelajar.
·
Berpusatkan
guru.
·
Aktiviti
pembelajaran pasif.
·
Guru
sering mengamalkan pendekatan jenis auditoritarian.
·
Proses
pengajaran dan pembelajaran terbatas.
b)
Interaksi
2 hala
·
Interaksi
antara guru dengan pelajar/pelajar dengan pelajar.
·
Menggalakkan
penglibatan pelajar.
·
Merapatkan
jurang hubungan antara satu sama lain.
·
Aktiviti
pembelajaran lebih aktif.
c)
Interaksi
pelbagai hala
·
Interaksi
berlaku antara guru dengan pelajar, pelajar dengan guru dan pelajar dengan
pelajar.
·
Aktiviti
pembelajaran sangat aktif.
·
Hubungan
pelajar dengan guru amat rapat dan mesra.
·
Suasana
kelas meriah dan ceria.
·
Bergerak
secara berkumpulan.
3.
Pendekatan
emosi
Pendekatan ini merujuk
kepada perasan pelajar terhadap guru yang menjadi peransang dan pembangkit
semangat dan minat pelajar terhadap pembelajaran. Sebagai warga pendidik, guru
berperanan sebagai penggerak utama dalam mewujudkan suasana emosi yang baik
dalam bilik pembelajaran. Terdapat
beberapa faktor yang mempengaruhi suasana emosi yang berkesan:-
i.
Suara
·
Memiliki
suara yang jelas, terang, semulajadi, mesra dan bercorak perbualan.
·
Menggalakkan
interaksi antara satu sama lain serta melancarkan aktiviti pembelajaran.
·
Mempunyai
ciri-ciri suara yang menimbulkan kesan emosi (pertuturan yang baik, gaya bahasa
yang betul, nada suara yang jelas dan terang).
·
Pertuturan
kata mencerminkan diri seseorang.
·
Tanggapan
pertama pelajar terhadap guru dapat dinilai melalui pertuturan.
ii.
Perwatakan
·
Mempunyai
perwatakan yang baik.
·
Merapatkan
hubungan dengan pelajar dengan berperwatakan lucu.
·
Pelajar
bersifat terbuka dan menyenangi sikap guru.
·
Menjadikan
pembelajaran lebih menarik dan tidak membosankan.
·
Menarik
minat pelajar untuk lebih aktif dalam pembelajaran.
iii.
Penggunaan
pujian
·
Memberi
dorongan dan motivasi.
·
Pelajar
berkeinginan untuk mencuba perkara baharu.
·
Pujian
terhadap perbuatan baik mendorong pelajar untuk terus melakukannya.
·
Disampaikan
dalam pelbagai bentuk (lisan, pemberian hadiah).
iv.
Kawalan
·
Terbahagi
kepada 2 iaitu kawalan positif dan kawalan negatif.
·
Teknik
kawalan positif berformal: memberi galakan terhadap pelajar (memberi markah dan
menggalakkan persaingan sihat)
·
Teknik
kawalan tidak berformal: pengendalian tingkah laku yang tidak terlalu tegas
(melonggarkan peraturan, menggunakan pengajaran ekstrinsik).
·
Teknik
kawalan negatif: pengendalian tingkah laku secara tegas dan kasar (mengenakan
hukuman, denda, sindiran, membangkang dan tidak memberi ganjaran)
·
Penggunaan
teknik sindiran tidak digalakkan.
·
Boleh
melemahkan semangat dan mendorong pelajar untuk terus melakukan kesilapan sama
sebagai balasan.
v.
Gaya
kepimpinan
·
Kepimpinan
autoritarian: mengawal pelajar melalui ganjaran dan hukuman.
·
Kepimpinan
demokrasi: perkongsian tanggungjawab antara guru dan pelajar.
·
Kepimpinan
laissez-faire: berkonsepkan kebebasan sepenuhnya,
·
Digalakkan
untuk mempraktikkan gaya kepimpinan demokrasi; memupuk kerjasama antara guru
dan pelajar.
RUMUSAN
Strategi pengurusan bilik
pembelajaran di sesebuah sekolah perlu dititikberatkan kerana sangat
mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Strategi pengurusan
ini perlu diambil kira dalam aspek fizikal, psikososial dan juga emosi.
Strategi ini penting bagi memastikan kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu
di dalam satu bilik pembelajaran yang kondusif, selesa dan selamat serta
dilengkapi dengan peralatan yang bersesuaian dan selamat digunakan.
RUJUKAN
https://ilhamizulkfli.wixsite.com/website-2/post/strategi-pengurusan-bilik-pembelajaran
https://ainulshafiqah.blogspot.com/2019/05/tajuk-7-strategi-mengurus-bilik-darjah.html
No comments:
Post a Comment