BAB 3 : KAJIAN PENGURUSAN PEMBELAJARAN

 NAMA : NUR HAFIZAH BINTI ISHAK

NO MATRIK : D20192091439


Objektif

·    Menerangkan konsep kajian pengurusan pembelajaran dengan lebih jelas untuk kefahaman yang menyeluruh kepada setiap individu dalam kalangan masyarakat.

·     Mengetahui langkah yang proaktif dalam pengurusan pembelajaran supaya warga sekolah berjaya mengaplikasikannya sewaktu sesi persekolahan.

·   Memberi kesedaran terhadap kepentingan kajian pengurusan pembelajaran di sekolah demi kemaslahatan sejagat.

·    Membincangkan isu atau cabaran yang bakal dihadapi berkaitan kajian pengurusan pembelajaran dari semasa ke semasa.



Pengenalan

Pengurusan boleh diterjemahkan sebagai cara yang sudah diatur atau langkah untuk mengendalikan sesuatu perkara sehingga berhasil dan berjaya. Menurut Huslid (2005), pengurusan ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan sesuatu kerja yang terancang melalui pelaksanaan secara sistematik, teratur dan mengikut garis panduan tertentu. Manakala Aizzat et al. (2006), merujuk pengurusan kepada proses pencapaian matlamat mengikut cara yang berkesan dan cekap. Pengurusan yang teratur perlu melalui proses perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan sumber-sumber organisasi.  Justeru, pengurusan ini amatlah mustahak dalam pembelajaran bagi memastikan misi dan objektif tercapai setelah melalui proses yang sistematik.

Pengurusan pembelajaran ialah bidang pengurusan yang paling utama dalam konteks pendidikan. Bidang ini membawa pengaruh besar bagi sesebuah institusi pengajian termasuklah sekolah menengah. Hal ini demikian kerana ia bagi melaksanakan segala tanggungjawab organisasi sekolah supaya pencapaian cemerlang pelajar dari segi akademik dan akhlak terjamin. Memandangkan para pelajarlah yang bakal meneraju tapuk kepimpinan masa hadapan, jadi pengurusan pembelajaran telah menjadi salah satu sebab bagi merealisasikan impian tersebut bak kata pepatah pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.

 


Pengurusan Pembelajaran

Terdapat berbagai – bagai langkah atau cara untuk mempunyai pengurusan pembelajaran yang baik sewaktu berada di sekolah. Semuanya telah dibahagikan kepada beberapa perspektif antaranya ialah;

1)      Perancangan

2)      Pengoraganisasian

3)      Pengarahan

4)      Pengawalan

5)      Masa

6)      Penjadualan

7)      Sumber

 


1.0  Perancangan

Proses perancangan melibatkan seseorang hendaklah memutuskan tindakan yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat. Bagi seorang pendidik, mereka sepatutnya merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada pelajar. Oleh itu, para guru boleh memanfaatkan Buku Rekod Mengajar yang sepatutnya diisi mengikut perancangan harian sebelum masuk ke dalam kelas. Dengan adanya rancangan kerja seperti rekod perancangan harian ini, guru boleh menjalankan program pengajaran dan pembelajaran dengan lancar yang mana sesuai berdasarkan sukatan pelajaran. Malahan, proses PdP akan berlansung secara sistematik serta mengikut pemeringkatan pelajar. Guru turut boleh merancang aktiviti yang menarik bagi melihat penilaian prestasi pelajar. Contohnya, pembentangan, lakonan dan projek. Hal ini sudah tentu dapat menarik minat pelajar untuk terus menimba ilmu walaupun dalam masa yang lama. Selalunya pelajar akan mudah diganggu dan hilang fokus dengan cepat apabila dalam keadaan kelas yang pasif dan bosan. Tuntaslah bahawa startegi perancangan yang efektif dapat melahirkan pengurusan pembelajaran yang mantap.

 




 2.0  Pengorganisasian

Pengorganisasian pula ialah proses menyediakan keperluan dan sumber manusia untuk pengendalian. Memandangkan pengorganisasian ini lebih tertumpu di dalam sebuah kelas, maka kita boleh lihat dari sudut carta organisasi. Setiap kelas perlulah mempunyai seorang guru kelas, ketua kelas, penolong ketua kelas dan ahli jawatankuasa lain. Hal ini disebabkan oleh kelas akan lebih teratur dengan adanya kepimpinan yang kukuh daripada semua pihak. Guru kelas berfungsi sebagai individu yang akan memastikan gerak kerja, prestasi dan kokurikulum para pelajarnya kekal di tahap yang memuaskan dan membanggakan. Mereka juga mestilah memberi sokongan mental dan fizikal serta motivasi yang tinggi agar pelajar terus bersemangat dalam menuntut ilmu. Selain itu, ketua kelas, penolong ketua kelas dan ahli jawatankuasa yang lain berperanan sebagai penggerak kepada sesuatu pekerjaan sewaktu dalam kelas. Contohnya, ketua kelas dan penolong ketua kelas boleh membahagikan tugas dalam membersihkan kelas kepada rakan sekelas. Manakala, ahli jawatankuasa lain seperti ketua keceriaan dapat menyediakan perhiasan dan peralatan untuk menghias kelas. Ahli jawatankuasa kebersihan boleh memantau kawan – kawan yang seang bergotong royong agar semuanya melakukan kerja dan tidak curi tulang. Kebersihan yang juga merupakan faktor yang mempengaruhi pengurusan pembelajaran kerana kebersihan dapat mewujudkan suasana tenang dan selesa kepada pelajar.

 



3.0  Pengarahan

Pengarahan lebih kepada suruhan yang dilontarkan kepada seseorang untuk melakukan sesuatu perkara. Dalam sesebuah bilik darjah, guru mempunyai kuasa untuk mengarah pelajar sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Hal ini demikian kerana arahan tersebut adalah untuk perkembangan pelajar dalam pelajaran atau topik yang diajarkan. Arahan hendaklah disampaikan dengan jelas dan nyata supaya murid cakna akan tugasan mereka. Contohnya, guru memberi arahan untuk membuat kerja rumah atau latihan latih tubi lebih kerap. Kerja rumah atau latihan latih tubi membantu dalam meluaskan lagi pemikiran pelajar ke arah kreatif dan kritis kerana soalan yang dikemukakan datang dalam bentuk yang pelbagai. Pelajar yang mendengar arahan sudah tentu tidak akan rugi apa – apa tetapi lagi beruntung. Kejayaan tidak akan dating bergolek tanpa ada kesungguhan dan kerja keras dalam menggapai keputusan yang terbaik dalam setiap mata pelajaran di sekolah.

 


4.0  Pengawalan

Pengawalan bermaksud mengukur atau memantau perkembangan operasi yang dijalankan. Dalam erti kata lain, guru yang akan mengawal peraturan bilik pembelajaran. Guru perlu memastikan setiap pelajar akur terhadap peraturan yang ditetapkan. Tambahan pula, para pendidik hendaklah mengawal suasana dan keadaan kelas sewaktu aktiviti berkumpulan bermula. Contohnya, mengelakkan pelajar membuat bising sewaktu PdP. Jadi, segala aktiviti akan terkawal dalam pemerhatian guru. Di samping itu, guru juga boleh memantau pelajar daripada berbagai – bagai sudut seperti jasmani, emosi, rohani dan intelek. Hal ini demikian kerana ada juga pelajar yang mengalami tekanan hidup dan masalah peribadi yang susah untuk diluahkan. Guru tidak boleh bersikap mementingkan diri dan memandang enteng terhadap pelajar yang sebegitu. Justeru, guru boleh mencadangkan untuk memberi kaunseling yang sewajarnya bagi meringankan beban yang digalas dan mententeramkan jiwa pelajar. Sesungguhnya, pengawalan yang baik membantu melancarkan proses pembelajaran pelajar dan memudahkan urusan guru.

 


5.0  Masa

Masa itu emas. Kata – kata inilah yang sering meniti dari bibir ke bibir masyarakat kita kerana masa tidak boleh diputar dan seyogianya dihargai sepenuhnya. Pelajar dan guru meluangkan masa yang lama di sekolah iaitu lebih kurang 8 jam sehari. Maka, pengurusan masa yang efisien perlulah dipraktikkan sewaktu persekolahan. Pertama sekali, para guru sepatutnya mengikuti jadual waktu yang telah ditetapkan. Pengajaran mestilah berlansung dalam kadar masa yang diberikan. Kelas tidak perlu ditamatkan awal atau dipercepatkan jika tiada keperluan berbuat sedemikian. Waktu itu perlu pengisian yang menyeluruh berkaitan subjek yang perlu dibahaskan. Manakala, pelajar pula hendaklah menguruskan masa dengan sebaiknya. Hal ini demikian kerana pembelajaran akan jadi lebih mudah dan terancang. Masa hendaklah dibahagikan sama rata seperti masa belajar, masa rehat dan masa peribadi. Namun, ada juga pelajar yang bertindak untuk tidak hadir ke sekolah atau ponteng hanya kerana mereka menganggap semua itu membuang masa mereka. Walhal mereka juga menggunakan masa untuk bermain permainan komputer, permainan atas talian dan melepak. Jelaslah, pengurusan masa juga mempengaruhi pengurusan pembelajaran.

 


6.0  Penjadualan

Penjadualan berkait rapat dengan jadual waktu pengajaran dan pembelajaran. Tugas pembinaan jadual tersebut haruslah dipertanggungjawab kepada pihak pentadbir sekolah. Hal ini demikian kerana mereka mepunyai kemahiran dan kepakaran dalam membina jadual waktu yang fleksibel. Jadual waktu itu akan diagihkan kepada semua guru dan setiap kelas. Contoh jadual waktu yang bagus ialah berkualiti, seimbang dan sistematik. Jadi, tidak ada berlaku pertindihan atau pun kelas yang berturut – turut kepada guru sehingga tidak sempat untuk berehat. Selain itu, jadual waktu dapat membantu apabila guru tidak hadir atau cuti. Oleh itu, guru yang mempunyai waktu lapang akan menggantikan kelas dan mengajar subjek atau pembelajaran pada hari tersebut. Para pelajar tidak akan ketinggalan dan sambung belajar seperti biasa. Namun, ada segelintir guru ganti yang membuat keputusan untuk mengarahkan pelajar melakukan kerja masing – masing sewaktu masih lagi dalam proses PdP. Hal ini menyebabkan pelajar alpa dan bersikap sambalewa di dalam kelas seperti bersembang, tidur dan bermain. Justeru, penjadualan ini sedikit sebanyak dapat membentuk pengurusan pembelajaran yang berkesan kepada pelajar dan guru.

 


7.0  Sumber

Sebelum memulakan PdP, guru sewajarnya menyediakan sumber atau bahan pembelajaran yang mencukupi dan pelbagai. Sumber atau bahan pembelajaran boleh terdiri daripada buku teks, buku rujukan dan alat bantuan mengajar seperti model, visual dan animasi. Persediaan alat bantuan mengajar mestilah berguna dan sejajar dengan topik mata pelajaran. Alat bantuan mengajar juga perlu mempunyai ciri – ciri tahan lasak dan boleh digunakan dalam jangka masa yang panjang. Para pelajar akan mula menunjukkan minat dan tertarik akan kaedah penyampaian daripada berbagai – bagai sumber. Mereka turut meransang minda untuk lebih terbuka dalam pengaplikasian pembelajaran di sekeliling persekitaran kita. Pembelajaran akan jadi aktif dan tidak lagi terbatas dengan buku teks sahaja. Sudah terang lagi bersuluh bahawa sumber atau bahan pembelajaran mampu mewujudkan pengurusan pembelajaran yang mantap  serta bermanfaat.

 


Cabaran Pengurusan Pembelajaran

·         Pembelajaran digital yang kurang diimplimentasikan dalam proses PdP
·         Persediaan guru yang kurang lengkap sebelum memulakan kelas
·         Penyelarasan dalam pengagihan tugasan guru
·         Pengurusan masa yang tidak memuaskan
·         Kualiti penyampaian ilmu yang tidak jelas dan sukar difahamai
·         Sikap pelajar yang degil dan enggan memberikan kerjasama
·         Pihak sekolah tidak mempunyai fasiliti atau kemudahan yang baik
·         Guru sukar untuk memberikan fokus kerana mempunyai murid yang ramai
·         Kurang kesedaran terhadap pengurusan pembelajaran yang efektif
·         Jurang pendidikan yang besar antara luar bandar dan bandar
 


Rujukan

Ilawati Johari@Ismail. (2012). Gaya dan ciri kepimpinan pengurus pertengahan sekolah menengah di zon bandar, daerah Segamat. 1 – 99. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/31318/5/IlawatiJohariMFP2012.pdf.

Mohamed Nazul Ismail. (2020). Cara kepimpinan dalam pengurusan pembelajaran digital. Jurnal Refleksi Kepimpinan, 3, 20 – 24. Diperoleh daripada http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jrk/article/view/9184/5405.

Nurzatulshima Kamarudin & Lilia Halim. (2011). Konsep pengurusan alatan dan bahan untuk pembelajaran Sains di makmal. Jurnal Teknolgi, 60, 65 – 70. Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=69685.

Raedah Md Amin. (2013). Pengurusan pengajaran dan pembelajaran sekolah rendah kebangsaan di zon bandar daerah Kota Tinggi. 1 – 109. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/39043/1/RaedahMdAminMFP2013.pdf.

 

 


No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...