BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

NAMA : NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JAMIL

NO. MATRIK : D20192091371


INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN    

PENGENALAN

          Interaksi ialah proses saling tindakan antara individu dengan pihak yang lain atau alam sekitarnya. Menurut Merriam Webster Online Distionary, interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain.Terdapat beberapa jenis interaksi iaitu Interaksi sehala/interaksi tradisional, Interaksi dua hala di antara guru dengan murid, Interaksi dua hala di antara murid-murid,dan  Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid.

            Manakala pembelajaran pula  boleh didefinisikan sebagai perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat, serta pembentukan sikap dan kepercayaan. Proses pembelajaran berlaku sepanjang hayat bermula sabaik sahaja dilahirkan . Pembelajaran bukan setakat merangkumi penguasaan pengetahuan kemahiran semata-mata, tetapi perkembangan emosi, sikap, nilai estetika dan kesenian serta ciri dalaman juga dipengaruhi oleh pembelajaran. Pembelajaran membawa perubahan pada diri seseorang, sama ada perubahan ke arah kebaikan ataupun keburukan. Walaubagaimanapun, perubahan yang disebabkan oleh kematangan seperti berjalan, makan, penyakit dan kelaparan tidak dianggap sebagai pembelajaran.

ISI PENTING

            Oleh itu,interaksi diantara murid dan guru di dalam kelas amat penting untuk menjamin keberkesanan pembelajaran di dalam kelas.Interaksi yang berkesan juga dapat mengeratkan perhubungan antara guru dengan para pelajar bukan sahaja di dalam bilik darjah tetapi juga semasa berada di luar bilik darjah. Perhubungan antara guru dengan pelajar yang mesra adalah sangat penting kerana ianya sangat mempengaruhi menyampaian pengajaran dan pembelajaran. Interaksi berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran adalah aspek penting dan perlu dititikberatkan kerana interaksi merupakan proses utama bagi guru untuk menyampaikan ilmu pengetahuan kepada para pelajar. Melalui interaksi, guru dapat melaksanakan rancangan pengajarannya mengikut objektif pelajar yang telah ditentukan. Selain itu, melalui interaksi dengan bahan pengajaran, guru dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan kepada para pelajar. Pertukaran maklumat atau idea di antara  guru dengan para pelajar amatlah digalakkan.Seterusnya, untuk memastikan ianya berkesan, guru boleh menggunakan interaksi dua hala. Jika guru mmpraktikkan dan memanfaatkan segala kebaikan interaksi, pasti dapat meningkatkan prestasi bukan sahaja guru malahan para pelajar dan pihak sekolah.


  •             INTERAKSI SATU HALA

Berkait rapat dengan pendekatan/teknik/kaedah/strategi yang digunakan oleh guru di dalam pengajarannya. Contoh: Jika guru mengamalkan pendekatan berpusatkan guru, kaedah kelas, kaedah syarahan, kaedah bercerita atau kaedah demonstrasi, interaksi dalam bilik darjah akan menjadi sehala kerana guru yang mengawal segala aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang berlaku di dalam bilik darjah. Ciri-ciri interaksi sehala:

I)             Corak interaksi bilik darjah ditentukan oleh guru kelas.

II)            Tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan murid.

III)          Murid-murid tidak terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara aktif.


  •              INTERAKSI DUA HALA

Guru menggunakan pendekatan yang berlainan seperti perbincangan atau kaedah induktif, interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah bertukar menjadi dua hala. Ciri-ciri interaksi dua hala:

I)             Aktiviti pengajaran dan pembelajaran bercorak aktif.

II)            Perhubungan guru dengan murid menjadi rapat akibat komunikasi terbuka di dalam bilik darjah.

III)          Menggalakkan murid-murid untuk melibatkan diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan menyoal dan meminta pendapat mereka.


  •              INTERAKSI PELBAGAI HALA

Guru menggunakan kaedah-kaedah dan teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan, kaedah perbincangan, uji kaji, kaedah penyelesaian masalah dan kaedah perbincangan, ia akan menggalakkan interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid-murid lain di dalam bilik darjah. Ciri-ciri penting:

 I)             Komunikasi berkesan yang berlaku di antara guru dengan murid dan murid dengan murid.

II)            Penyertaan aktif murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

III)          Suasana yang kondusif untuk mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran.

RUMUSAN

            Kesimpulannya, interaksi yang berkesan akan dapat mengeratkan hubungan antara guru dan pelajar sama ada di dalam kelas mahupun diluar kelas. Melalui interaksi, guru dapat melaksanakan rancangan pengajarannya dan dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada pelajar. Pertukaran maklumat atau idea antara guru dan pelajar akan dapat memudahkan usaha menjadikan sebuah pengajaran dan pembelajaran itu lebih berkesan.Akan tetapi, ketika seluruh dunia dilanda wabak covid-19 yang mana  Negara Malaysia juga tidak terkecuali dalam membendung serta mengawal penularan wabak ini,interaksi antara pelajar dan guru serta pelajar dengan pelajar sangat terhad,oleh itu peranan guru amatlah penting untuk mengekalkan interaksi antara pelajar dan pelajar serta guru dengan pelajar masih berjalan dengan mempelbagaikan teknik-teknik mengajar yang sesuai dengan keadaan pembelajaran di atas talian agar para pelajar terus menjalankan dan menghadiri kelas seperti sedia kala dan guru juga dapat menjalankan tugas untuk mengajar dengan baik dan sempurna.

RUJUKAN

1) Cikguazni87.(2016).Pengurusan Bilik Darjah : Cikgu Azni : Bilik Darjah. Dipetik daripada http://cikguazni87.blogspot.com/2016/03/maksud-interaksi-interaksiialah-proses.html.

No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...