NAMA: MUHAMMAD RAZIN BIN RAHIM
NO. MATRIK: D20192091434
PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Pengenalan
Maksud
Pengurusan adalah pentadbiran sesebuah organisasi tidak kira sama ada
perniagaan, organisasi bukan untung, atau badan pemerintah. Pembelajaran
Pengurusan adalah keupayaan untuk merancang strategi pedagogi yang mencapai
hasil pembelajaran bagi pelajar. Pengamal pengurusan pembelajaran disebut
sebagai pengurus pembelajaran. Seiring berjalannya tahun persekolahan,
pengurusan bilik darjah melibatkan pemeliharaan persekitaran pembelajaran
melalui pengambilan keputusan yang teliti mengenai pelajar dan bilik darjah.
Guru di dalam kelas mengajar kumpulan kanak-kanak. Oleh itu, menjaga
persekitaran pembelajaran memerlukan guru untuk memberi tumpuan kepada proses
kumpulan.
Objektif
Objektif
pengurusan pembelajran adalah untuk pelajar memperoleh kejayaan tingkah laku,
sosial dan akademik dalam persekitaran berstruktur yang memenuhi toleransi,
tingkah laku dan pembelajaran yang boleh dicontohi.
Faktor-faktor yang terlibat:
Peranan Guru
Kecekapan guru dalam menjalankan setiap
tanggungjawab yang dipikul sebagai pengurus dapat membantu meningkatkan
keberkesanan terhadap pengajaran dan pembelajaran. Biasakan menunjukkan tingkah
laku yang ingin anda lihat, kerana banyak kajian menunjukkan bahawa pemodelan
berkesan mengajar pelajar bagaimana bertindak dalam situasi yang berbeza. Cara
mudah untuk memodelkan tingkah laku tertentu adalah mengadakan perbualan tiruan
dengan pentadbir, guru lain atau pembantu pelajar di hadapan dari kelas.
Bercakap mengenai ujian atau topik lain yang berkaitan, pastikan untuk:
·
Gunakan bahasa yang sopan
·
Menjaga hubungan mata
·
Simpan telefon di poket anda
·
Biarkan satu sama lain bercakap tanpa gangguan
· Menimbulkan kebimbangan mengenai pernyataan antara satu sama lain dengan
penuh hormat
Pengurusan bilik darjah
Pengurusan bilik darjah selalunya
boleh menjadi perbezaan antara bilik darjah yang fokus yang mencapai matlamat
pendidikannya dan bilik darjah yang berada di belakang purata dalam
kategorinya. Sebagai seorang guru, mempunyai pemahaman mengenai pengurusan
bilik darjah dan kemampuan untuk menerapkan teknik pengurusan bilik darjah
memberi anda kekuatan untuk memastikan seluruh kelas anda tetap fokus untuk
mencapai objektifnya dan produktif secara akademik.
Persediaan ke alam persekolahan
Guru haruslah sentiasa membuat
perancangan strategik dan menyediakan keperluan pelajaran terlebih dahalu sebelum
memulakan kelas pengajaran dan pembelajaran berlaku, termasuklah guru
berpengalaman, guru cemerlang dan guru pakar. Persediaan awal mengajar oleh guru
sangat bagus kerana ia akan mempengaruhi masa yang berbeza mengikut pencapaian
murid, kelas, bahan, dan kearifan individu guru. Objektif dan isi pelajaran
disusun mengikut standard keutamaan atau kefahaman murid untuk memahami perkara
yang lebih jelas, seperti bermula daripada tahap mudah kepada tahap yang lebih
sukar, tahap yang berada dalam pengetahuan dan pengalaman murid kepada perkara
yang belum berada dalam pengetahuan atau pengalaman mereka seperti pengalaman
yang baru. Setiap perkembangan pelajaran dialami dan diikuti pula oleh aktiviti
murid secara terancang dan sebahagainnya spontan dan mudah dihayati.
Aktiviti dan proses pembelajaran
Aktiviti pembelajaran perlu dikendalikan dalam suasana yang kondusif. Pendekatan pembelajaran yang menyeronokkan ini mendorong motivasi, aliran, semangat dan keterlibatan dengan menggunakan cara belajar yang menyeronokkan dan inovatif. Objektifnya adalah untuk mempromosikan kesejahteraan keseluruhan pelajar dan pendidik. Walau bagaimanapun, falsafah fun learning sama relevan di tempat kerja seperti di mana-mana kelas.
Rumusan
Secara realiti, guru
efektif, kreatif dan yang terbaik perlu diwujudkan di dalam setiap bidang ilmu
dan sektor persekolahan bagi membantu dan memastikan peningkatkan pencapaian
khasnya objektif pengajaran dan pembelajaran serta seterusnya pencapaian
objektif persekolahan rendah dan menengah yang cemerlang, gemilang dan
terbilang.
No comments:
Post a Comment