BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

NAMA: MUHAMMAD RAZIN BIN RAHIM

NO. MATRIK: D20192091434


PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN 

Pengenalan

            Maksud Pengurusan adalah pentadbiran sesebuah organisasi tidak kira sama ada perniagaan, organisasi bukan untung, atau badan pemerintah. Pembelajaran Pengurusan adalah keupayaan untuk merancang strategi pedagogi yang mencapai hasil pembelajaran bagi pelajar. Pengamal pengurusan pembelajaran disebut sebagai pengurus pembelajaran. Seiring berjalannya tahun persekolahan, pengurusan bilik darjah melibatkan pemeliharaan persekitaran pembelajaran melalui pengambilan keputusan yang teliti mengenai pelajar dan bilik darjah. Guru di dalam kelas mengajar kumpulan kanak-kanak. Oleh itu, menjaga persekitaran pembelajaran memerlukan guru untuk memberi tumpuan kepada proses kumpulan.

Objektif

            Objektif pengurusan pembelajran adalah untuk pelajar memperoleh kejayaan tingkah laku, sosial dan akademik dalam persekitaran berstruktur yang memenuhi toleransi, tingkah laku dan pembelajaran yang boleh dicontohi.


Faktor-faktor yang terlibat:

Peranan Guru

     Kecekapan guru dalam menjalankan setiap tanggungjawab yang dipikul sebagai pengurus dapat membantu meningkatkan keberkesanan terhadap pengajaran dan pembelajaran. Biasakan menunjukkan tingkah laku yang ingin anda lihat, kerana banyak kajian menunjukkan bahawa pemodelan berkesan mengajar pelajar bagaimana bertindak dalam situasi yang berbeza. Cara mudah untuk memodelkan tingkah laku tertentu adalah mengadakan perbualan tiruan dengan pentadbir, guru lain atau pembantu pelajar di hadapan dari kelas. Bercakap mengenai ujian atau topik lain yang berkaitan, pastikan untuk:

·         Gunakan bahasa yang sopan

·         Menjaga hubungan mata

·         Simpan telefon di poket anda

·         Biarkan satu sama lain bercakap tanpa gangguan

·   Menimbulkan kebimbangan mengenai pernyataan antara satu sama lain dengan penuh hormat

 

Pengurusan bilik darjah

     Pengurusan bilik darjah selalunya boleh menjadi perbezaan antara bilik darjah yang fokus yang mencapai matlamat pendidikannya dan bilik darjah yang berada di belakang purata dalam kategorinya. Sebagai seorang guru, mempunyai pemahaman mengenai pengurusan bilik darjah dan kemampuan untuk menerapkan teknik pengurusan bilik darjah memberi anda kekuatan untuk memastikan seluruh kelas anda tetap fokus untuk mencapai objektifnya dan produktif secara akademik.

 

Persediaan ke alam persekolahan

     Guru haruslah sentiasa membuat perancangan strategik dan menyediakan keperluan pelajaran terlebih dahalu sebelum memulakan kelas pengajaran dan pembelajaran berlaku, termasuklah guru berpengalaman, guru cemerlang dan guru pakar. Persediaan awal mengajar oleh guru sangat bagus kerana ia akan mempengaruhi masa yang berbeza mengikut pencapaian murid, kelas, bahan, dan kearifan individu guru. Objektif dan isi pelajaran disusun mengikut standard keutamaan atau kefahaman murid untuk memahami perkara yang lebih jelas, seperti bermula daripada tahap mudah kepada tahap yang lebih sukar, tahap yang berada dalam pengetahuan dan pengalaman murid kepada perkara yang belum berada dalam pengetahuan atau pengalaman mereka seperti pengalaman yang baru. Setiap perkembangan pelajaran dialami dan diikuti pula oleh aktiviti murid secara terancang dan sebahagainnya spontan dan mudah dihayati.

 

Aktiviti dan proses pembelajaran

     Aktiviti pembelajaran perlu dikendalikan dalam suasana yang kondusif. Pendekatan pembelajaran yang menyeronokkan ini mendorong motivasi, aliran, semangat dan keterlibatan dengan menggunakan cara belajar yang menyeronokkan dan inovatif. Objektifnya adalah untuk mempromosikan kesejahteraan keseluruhan pelajar dan pendidik. Walau bagaimanapun, falsafah fun learning sama relevan di tempat kerja seperti di mana-mana kelas.


Rumusan

            Secara realiti, guru efektif, kreatif dan yang terbaik perlu diwujudkan di dalam setiap bidang ilmu dan sektor persekolahan bagi membantu dan memastikan peningkatkan pencapaian khasnya objektif pengajaran dan pembelajaran serta seterusnya pencapaian objektif persekolahan rendah dan menengah yang cemerlang, gemilang dan terbilang.


No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...