BAB 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

 NAMA : MUHAMMAD RAZIN BIN RAHIM

NO MATRIK : D20192091434


SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

PENGENALAN

 

            Pengertian sosiologi adalah bagi mengenalpasti struktur-struktur asas terhadap  masyarakat, mengetahui punca-punca tekanan utama yang dihadapi sehingga melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat dan etika dalam membentuk kehidupan seharian mahupun rutin kehidupan mereka. Sosiologi merupakan suatu kajian yang dilakukan bagi mengkaji tentang hukum masyarakat dan proses berlaku berkenaan yang dialami oleh anggota masyarakat. Ia secara teori sering kali dikaitkan dengan soal-soal manusia dalam masyarakatnya. Kewujudan Sosiologi untuk mengetahui tentang perangai dan sikap kita sebagai manusia secara mudahnya , menganalisis dan membuat kajian tentang hubungan antara manusia yang pada awalnya saling tidak kenal antara satu sama laian ditukar kepada suatu peringkat yang lebih proses sosial sejagat.

            Definasi Pembelajaran adalah bermaksud perihal pemerolehan ataupun pengubahsuaian dan pengukuhan bagi pengetahuan, tingkah laku, kemahiran, nilai, atau keutamaan yang baharu. Atau dengan maksud yang lain pembelajaran bermaksud menyedia adakan atau membolehkan sesuatu melibatkan sintesis jenis maklumat berlainan. Pembelajaran adalah tidak wajib kerana pembelajaran merupakan kontekstual. Ia tidak datang bergolek tetapi ia terbina di atas sesuatu perkara dan mengaplikasikan ke bentuk yang lain dari perkara yang sudah diketahui.

 

Perspektif sosiologi

 

Tumpuan perspektif sosisologi adalah pada tingkah laku masyrakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok. Terdapat dua jenis perspektif iaitu mikro dan mikro.

 

Mikro – bersifat kecil dan individu

Contoh: Masalah penagihan dadah adalah masalah individu

Makro – bersifat besar, bersifst benar, bercorak organisa dan kompleks seperti peperangan dan pengangguran.

Contoh: Masalah kecurian dalam masyarakat yang berpunca dari penagih dadah

 

Teori Utama Sosiologi

 

·         Teori Interaksionisme Simbolik

Ø  Dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931)

Ø  Teori mengkaji bagaimana individu menginterpretasi dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat

Ø  Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif

Ø  Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia

Ø  Kepentingan memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya

 

·         Teori Fungsionalisme

Ø  Dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857)

Ø  Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada pengekalan masyarakat.

Ø  Masyarakat dianggap seperti tubuh badan yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri

Ø  Teori ini melihat struktur dan fungsi dalam masyarakat seperti dalam disiplin sains tulen

Ø  Masyarakat diumpamakan seperti organisma yang mempunyai bahagian dikenali struktur

Ø  Struktur sosial akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat

 

·         Teori Konflik

Ø  Dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883)

Ø  Menganalisis konflik-konflik yang berlaku dalam masyarakat

Ø  Berlaku konflik dalam struktur masyarakat

Ø  Mengkritik kapitalisme

Ø  Menimbulkan persoalan mengenai sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya

 

KLASIFIKASI PEMBELAJARAN

Proses pembelajaran melibatkan aspek mental, fizikal, emosi dan sosial. Secara umumnya

pembelajaran boleh dikelaskan kepada 3 jenis iaitu:

1. Pembelajaran Formal

2. Pembelajaran Informal (Tak Formal)

3. Pembelajaran Non-Formal (Bukan Formal)

 

JENIS-JENIS PEMBELAJARAN

Jenis Pembelajaran Bloom

Dari pengertian pembelajaran yang telah diberikan oleh beberapa ahli psikologi pendidikan,

jelaslah pada kita bahawa pembelajaran bukan sahaja berlaku dari segi mental, malah ia boleh

berlaku dari segi fizikal, emosi dan juga sosial.

Ahli psikologi pendidikan Amerika Syarikat, Benjamin S. Bloom menyatakan bahawa

pembelajaran manusia berlaku dalam 3 bidang iaitu:

 

1)      Bidang kognitif

·         Mengutamakan penggunaan mental.

Contohnya: Menyelesaikan masalah matematik dan sains, memberi hujah bagi menyokong sesuatu perbincangkan yang bersifat akademik.

 

2)      Bidang afektif

·         Mengutamakan penggunaan aspek sosial dan emosi.

·         Berinteraksi dengan orang lain dan mendalami emosi diri sendiri untuk belajar bertolak ansur, bertanggungjawabn belas kasihan dan sifatsifat sosial yang lain.

 

 

 

 

3    Bidang psikomotor

·         Mengutamakan penggunaan aspek fizikal dan melibatkan koordinasi antara otak, saraf dan anggota badan.

Contohnya: Belajar menulis, bermain bolasepak, menunggang basikal, mebaiki kereta dengan perkakas, menjahit dan sebagainya.

 

RUMUSAN

 

            Rumusan bagi sosiologi pendidikan dalam masyarakat amat penting untuk dipelajari oleh bakal guru bagi meningkatkan ilmu pengetahuan dan membolehkan bakal guru menangani masalah-masalah yang berlaku di sekolah pada masa depan. Melalui pendekatan yang betul, bakal guru dapat menangani pelbagai situasi di sekolah dan juga dapat beradaptasi dengan lingkungan sosial yang lain. Melalui pembelajaran sosiologi pendidikan ini dapat memastikan bakal guru dapat menjalinkan hubungan yang baik dan erat dengan pelajar yang pelbagai kaum.


No comments:

Post a Comment

  SENARAI AHLI KUMPULAN 1.  SOEBAH BINTI MOHAMMAD RODZI D20192091369   AT36-ISMP TAHFIZ ALQURAN DAN QIRAAT 2.  NURUL HUSNA BINTI MOHAMMED JA...